Noin kolme kymmenestä (34 %) taloustieteilijästä katsoo, että arvonlisäverotusta olisi järkevää muuttaa siten, että yleistä arvonlisäverokantaa laskettaisiin ja sen päälle lisättäisiin kunkin tuotteen päästöjen mukaan määräytyvä erillinen päästövero. Eri mieltä asiasta on 31 prosenttia ja 35 prosenttia on veron järkevyydestä epävarma tai vailla mielipidettä. Kommenteissaan ekonomistit arvioivat, että veron toteuttamiseen liittyisi huomattavia teknisiä vaikeuksia.
Kysymys: Arvonlisäverotusta olisi järkevää muuttaa siten, että yleistä arvonlisäverokantaa laskettaisiin ja sen päälle lisättäisiin kunkin tuotteen päästöjen mukaan määräytyvä erillinen päästövero.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Petri Böckerman | Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Essi Eerola | VATT | Eri mieltä | 7 | Jos päästövero olisi tuotekohtainen, se olisi kaiketi väistämättä tehoton. Samaa lopputuotetta voi tuottaa eri tuotantotavoin, joista jotkin aiheuttavat enemmän päästöjä kuin toiset. Toisaalta jos tietyn lopputuotteen vero riippuisi tuotantotavasta, jouduttaisiin pitämään kirjaa päästöistä tuotantoprosessin eri vaiheissa. Päästöjä tulisi vähentää siellä, missä se on halvinta. Sen takia ensimmäisenä askeleena olisi järkevää yhtenäistää hiilen hinta siellä, missä se on teknisesti toteutettavissa. Vasta sen jälkeen tulisi arvioida, mitkä ovat järkeviä (epäsuoria) keinoja siellä, missä päästökauppa tai hiilivero eivät toimi. (Epäsuoriin pitänee lukea mukaan vaikuttaminen kansainväliseen yhteistyöhön päästöjen vähentämiseksi.)Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Seppo Honkapohja | Aalto Yliopiston KKK | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Anni Huhtala | VATT | Eri mieltä | Pelkästään lopputuotteen verotus päästöjen mukaan on tehoton tapa ohjata vähempipäästöiseen tuotantoon. Vero pitäisi asettaa siihen tuotantopanokseen, josta haitta syntyy kuten fossiiliseen polttoaineeseen tai lannoitteeseen. Muutoin saastuttavampaa tuotantotapaa ja panoksia hyödyntävä yritys saa kilpailuetua sellaiseen yritykseen nähden, joka käyttää vähäpäästöisempää ja puhtaampaa teknologiaa. Jos ympäristöhaitta syntyy pelkästään lopputuotteen kulutuksessa, silloin on tietenkin järkevää säätää myös ALV:ia (tai soveltaa esim. panttijärjestelmää, riippuen haitasta). Melko yleistajuinen esitys löytyy esim. tästä, eikä teoria ole vanhentunut: www.sfu.ca/~wainwrig/Econ400/enviro/goulder-Parry-Choice-enviro-instr-2008.pdfNäytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Ari Hyytinen | Hanken | Samaa mieltä | 4 | Profiili ja vastaukset | |||||
Edvard Johansson | Åbo Akademi | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Esa Jokivuolle | Suomen Pankki | Epävarma | 5 | Olisiko tämä riittävän yksinkertainen toteutustapa? | Profiili ja vastaukset | ||||
John M. Juselius | Suomen Pankki | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Markus Jäntti | Tukholman yliopisto | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aki Kangasharju | Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Vahvasti samaa mieltä | 7 | Hyvä idea, sillä ilmastonmuutoksen vastainen taistelu olisi hyvä levittää päästökaupan ulkopuolellekin. Toivottavasti implementaatio onnistuu. | Profiili ja vastaukset | ||||
Vesa Kanniainen | Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 7 | Ekonomistien suosikki näyttäisi olevan yleinen hiilivero. Sen toteuttaminen globaalisti on vaikeaa, koska eri mailla on erilainen halukkuus osallistua ilmastotalkoisiin ja vapaamatkustaa (yhteisomistuksen tragedia). Tilannetta ei helpota se, että suurimmilla saastuttajilla per capita saastuttamisen aste voi olla hyvin matala. Arvonlisävero on verotuksellisista ratkaisuista oikea, koska se korjaa markkinahintoja ottamaan huomioon saastuttamiseen liittyvät ulkoisvaikutukset ja kohdentaa vastuun sinne, minne se lopulta kuuluu: kuluttajiin. Verokannan porrastaminen tuotteen tuottamisessa aiheutuneiden päästöjen mukaan on periaatteessa oikea ajatus, mutta käytännössä tarvittaneen nyrkkisääntöjä.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Ohto Kanninen | Labore | Epävarma
| Profiili ja vastaukset | ||||||
Seppo Kari | VATT | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Karlo Kauko | Suomen Pankki | Samaa mieltä | 7 | Päästövero on hyvä ajatus, mutta ei sen välttämättä tarvitse liittyä arvonlisäverotukseen. Mittaamisongelmia varmaan olisi. | Profiili ja vastaukset | ||||
Ilkka Kiema | Työn ja talouden tutkimus LABORE | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Kilponen | Suomen Pankki | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Jarmo Kontulainen | Epävarma | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Iikka Korhonen | Suomen Pankki | Epävarma | En tiedä, onko tämä käytännössä mahdollista. | Profiili ja vastaukset | |||||
Pekka J. Korhonen | Vahvasti eri mieltä
| 6 | En kannata verotuksen pirstaloimista vajavaisin tiedoin seurauksista. | Profiili ja vastaukset | |||||
Mika Kortelainen | Turun yliopisto | Eri mieltä | 7 | Kunkin tuotteen päästöjen mukaan määräytyvä erillinen päästövero ei vaikuta realistiselta vaihtoehdolta, koska yksittäisten tuotteiden päästöjä on hyvin vaikea arvioida luotettavalla tavalla. Tällainen järjestelmä olisi todennäköisesti myös hallinnollisesti raskas.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Tuomas Kosonen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Vahvasti eri mieltä
| 10 | Yleistä arvonlisäverokantaa ei kannattaisi alentaa, koska Benzarti, Carloni, Harju ja Kosonen (2018) tutkimuksen mukaan tämä ei alentaisi hintoja, mutta lisäisi yritysten voittoja. Sen lisäksi arvonlisäverojen eriyttäminen tuotteiden välillä ei ole kovin helppoa annettuna EU direktiivit. Niiden mukaan tuotteilla pitää olla yksi pääkanta ja voi olla kaksi alennettua kantaa. Lisäksi säädellään mitkä tuotteet voivat olla alennetuilla kannoilla. On myöskin epäselvää olisiko arvonlisäverojen tuoma pieni hintaero riittämään ohjaamaan kulutusta ympäristölle ystävällisempään suuntaan. Jos näin ei kävisi, lisääntyisi tässä uudistuksessa pelkästään hallinnolliset kustannukset roimasti. Tutkimuksen mukaan ympäristöverotus voi ohjata kulutusta, mutta silloin tarvitaan suurempia kannusteita valmisteverotuksen muodossa.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Klaus Kultti | helsingin yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Timo Kuosmanen | Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 9 | Päästöjen ja niiden vaikutusten arviointi ja yhteismitallistaminen jokaisen yksittäisen tuotteen osalta on erittäin haastava tehtävä, mutta uskon että se olisi toteutettavissa riittävällä tarkkuudella sopivasti luokiteltujen tuoteryhmien tasolla. Sitran julkaisema muistio “Kestävän kehityksen verouudistus“ on mielestäni oikean suuntainen ja kehittämisen arvoinen ehdotus.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Tomi Kyyrä | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Samaa mieltä | 4 | Profiili ja vastaukset | |||||
Marita Laukkanen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Vahvasti eri mieltä | 10 | Päästöveron paikka on siellä missä päästöt syntyvät eli tuotannossa, ei kulutuksessa. Esimerkiksi CO2-päästöjen vähentäminen vaatii siirtymistä vähäpäästöisempiin energialähteisiin ja kierrätysmateriaaleihin. Jotta ohjausvaikutus tähän suuntaan saataisiin toteutettua kulutusveron avulla, päästövero pitäisi määritellä tuotteen ja tuotantolaitoksen tasolla - eli saman yrityksenkin eri laitoksissa valmistetuilla tuotteilla pitäisi olla eri vero, jotta yrityksellä olisi veron ansiosta aito kannustin uudistaa vaikkapa vanhat fossiilista energiaa käyttävät tehtaansa. Tällainen verojärjestelmä olisi varsin monimutkainen. Myös maatalouden päästöjä on tehokkaampaa hillitä tuotannossa. Lihan tuotanto ei Suomessa keskimäärin ole kannattavaa nytkään, enkä näe, että kysynnän muokkaaminen kulutusverolla muokkaisi tuotantoa ellei tuotantotukiin kosketa. Lihaa tuodaan Suomeen pääasiassa EU:sta, jolloin kilpailutilannekin on sikäli sama, että kaikkien EU-maiden edellytetään vähentävän päästöjään.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Mika Mailiranta | Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 3 | Tuotekohtaisesti vaihteleva verokanta olisi mutkikas ja johtaisi helposti monenlaisiin vääristymiin. Mieluummin kannattaisi keskittyä päästökauppajärjestelmän kehittämiseen ja hyödyntämiseen. | Profiili ja vastaukset | ||||
Topi Miettinen | Svenska Handelshögskolan | Samaa mieltä | 6 | Tässä kaiketi tarkoitetaan ensisijaisesti co2 päästöjä? Tärkeä ja kannatettava periaate, jotta päästöille saadaan yleispätevä hinta, mutta kuinka vaikeaa on päästöjen luotettava arviointi globaaleissa arvoketjuissa? Lisäksi toivottavaa, että vero säädetään vähintäänkin koko Eurooppaa koskevaksi. Parempi vaihtoehto päästökauppa, joka kattaa lentoliikenteen.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Niku Määttänen | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Epävarma | 8 | Oletan että kysymyksessä viitataan kasvihuonekaasupäästöihin. Käsittääkseni edes suurin piirtein oikean veron laskeminen kaikille kulutushyödykkeille olisi ainakin toistaiseksi hyvin vaikeata. Päästöthän eivät riipu vain siitä, mistä hyödykkeestä on kyse, vaan myös tuotantotavasta. Jos toisaalta tuotantotapaa ei huomioida veroa määritettäessä, verotus ei ohjaa kohti vähäpäästöisimpiä tuotantotapoja. Kulutukseen perustuvissa päästöveroissa tulisi myös huomioida niiden tuotantoon liittyvät päästöverot. Verrattuna tuotantoon perustuviin päästöveroihin tällaisten kulutusverojen hyvänä puolena on se, että ne kohdistuvat myös tuontiin. Suoraviivaisempi ratkaisu olisi EU:n asettama hiilitulli hyödykkeille, joiden hiilinjalanjälki on suuri ja jotka tuodaan maista, joiden ilmastopolitiikka on hyvin löysää.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Elias Oikarinen | Oulun yliopisto | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tapio Palokangas | Helsingin yliopisto | Eri mieltä
| Verotusta ei pidä tehdä liian monimutkaiseksi, koska se aiheuttaa spekulaatioita ja vääristää kilpailua. Hyviksi katsottuja hankkeita on parempi tukea suorilla subventioilla, joiden vaikutusta voidaan läpinäkyvästi seurata. | Profiili ja vastaukset | |||||
Tuomas Pekkarinen | VATT | Eri mieltä
| Miksi yleistä arvonlisäverokantaa pitäisi laskea tämän tavoitteen saavuttamiseksi? | Profiili ja vastaukset | |||||
Hannu Piekkola | Vaasan yliopisto | Samaa mieltä | Se lienee tulevaisuutta. | Profiili ja vastaukset | |||||
Jukka Pirttilä | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 8 | Korjaavan verotuksen tulisi pohjautua päästöihin, ei tuotteen hintaan. Siksi ALV ei ole periaatteessa oikea instrumentti. Parempi olisi olla spesifi hyödykekohtainen päästöihin pohjautuva vero, jonka päälle tulisi tasainen ALV.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Matti Pohjola | Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Epävarma | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Elina Pylkkänen | Palkansaajien tutkimuslaitos | Eri mieltä | ALV on pidettävä mahdollisimman yksinkertaisena ja selkeänä, hallinnollisesti hyvin kevyenä. Mieluummin pitäisi asteittain luopua alennetuista alv-kannoista ja siirtyä yhtenäiseen alv-kantaan koko eu:ssa. | Profiili ja vastaukset | |||||
Olli-Pekka Ruuskanen | Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Epävarma
| Profiili ja vastaukset | ||||||
Hannu Salonen | Turun yliopisto | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Rune Stenbacka | Svenska handelshögskolan | Epävarma
| 4 | Profiili ja vastaukset | |||||
Olli Tahvonen | Helsingin yliopisto | Samaa mieltä
| 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Tervala | Helsingin yliopisto | Epävarma | 10 | Väite on epäselvä. Kannatan hiiliveroa (englanniksi carbon tax), mutta väitteessä ei täsmennetty päästöveron määräytymistä. | Profiili ja vastaukset | ||||
Marko Terviö | Aalto-yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 8 | Päästöjen verottaminen ALV:n kautta olisi hankala ja lobbaukselle altis tapa yrittää vähentää päästöjä. Päästöjen hintaa tulisi nostaa todellisten päästöjen hintaa nostamalla - eli joko verottamalla toteutuneita päästöjä tai, EU:n jäsenmaana, päästökaupan EU:n laajuista kokonaiskiintiötä leikkaamalla.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Janne Tukiainen | Turun yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 8 | Hiilivero olisi erittäin kannatettava. Viime kädessä se tarvitaan globaalisti ja pian, ja Suomi voi näyttää esimerkkiä siinä, että se toimii hyvin kotimarkkinoilla. Toisaalta maailmanmarkkinoilla tai tuonnin kanssa kilpailevien tuotteiden kannalta tämä ei välttämättä tuo päästövähennyksiä, jos tuotanto vain siirtyy maihin jossa ei ole vastaavaa veroa. Ennen kuin vero on globaali tarvitaan hiiliveron lisäksi kilpailuneutraliteetin takaavaa tukevaa politiikkaa, joka ei kuitenkaan poistaisi kannustimia päästövähennyksiin.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Roope Uusitalo | Helsingin yliopisto | Epävarma
| 3 | Päästöverot ehkä mieluummin valmisteverotukseen | Profiili ja vastaukset | ||||
Hannu Vartiainen | Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Juuso Välimäki | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Epävarma | Profiili ja vastaukset |