Viidennes (21 %) ekonomisteista pitää autoveron poistoa tehokkaana keinona uudistaa Suomen autokantaa vähäpäästöisemmäksi. Joka toinen (49 %) ei kuitenkaan poistaisi autoveroa. Kommenteissaan ekonomistit toteavat, että pelkkä autoveron poisto johtaisi kyllä autokannan uudistumiseen, mutta voisi myös johtaa siirtymiseen kohti suurempia ja suuripäästöisempiä autoja, jos autojen kuluttajia ei samalla ohjattaisi hankkimaan vähäpäästöisiä tai päästöttömiä autoja.
Kysymys: Autoveron poisto olisi tehokas keino uudistaa Suomen autokantaa vähäpäästöisemmäksi.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Luis Alvarez | Eri mieltä | 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Petri Böckerman | Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Mikael Collan | VATT | Samaa mieltä | 7 | Olisi tehokas keino, mutta onko realistinen? | Profiili ja vastaukset | ||||
Essi Eerola | VATT | Eri mieltä | 3 | Voisi nopeuttaa autokannan uusiutumista, mutta oleellisempaa päästötavoitteiden kannalta on se, minkälaisia autoja hankitaan sekä erityisesti ajosuoritteen kehitys. Pahimmillaan autoveron poistaminen veisi näissä väärään suuntaan.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Mika Haapanen | Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Seppo Honkapohja | Aalto Yliopiston KKK | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Ari Hyytinen | Hanken | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Edvard Johansson | Åbo Akademi | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Esa Jokivuolle | Suomen Pankki | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
John M. Juselius | Suomen Pankki | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Markus Jäntti | Tukholman yliopisto | Eri mieltä | 7 | Ei ole selvää mitä “tehokas“ tässä tarkoittaa, mutta otaksuttavasti verojen tulisi ohjata vähäpäästöisiin autoihin pikemmin kuin jättää vähäpäästöisen valinta sattumanvaraiseksi. | Profiili ja vastaukset | ||||
Panu Kalmi | Vaasan yliopisto | Samaa mieltä | Toki autoverolla voi olla muitakin tavoitteita, mutta varmasti sen poisto uudistaisi autokantaa. | Profiili ja vastaukset | |||||
Aki Kangasharju | Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Vesa Kanniainen | Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Ohto Kanninen | Labore | Eri mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Seppo Kari | VATT | Epävarma | Kenties autoveron porrastus päästöjen suhteen on vielä parempi keino. | Profiili ja vastaukset | |||||
Karlo Kauko | Suomen Pankki | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Ilkka Kiema | Työn ja talouden tutkimus LABORE | Vahvasti eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Kilponen | Suomen Pankki | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Jarmo Kontulainen | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Iikka Korhonen | Suomen Pankki | Eri mieltä | 4 | Jos autovero poistetaan, myös paljon saastuttavat autot halpenevat. Eli yksistään tämä toimenpide ei ratkaise mitään. | Profiili ja vastaukset | ||||
Mika Kortelainen | Turun yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 7 | Päästöjen vähentämisen näkökulmasta kyseessä ei ole tehokas keino ja veron poisto ei välttämättä myöskään vähennä suuripäästöisten autojen kysyntää. | Profiili ja vastaukset | ||||
Tuomas Kosonen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Vahvasti eri mieltä | 7 | Autoveroprosentti riippuu auton CO2 päästöistä. Autoveron poisto aiheuttaisi sen, että ihmiset ostaisivat kyllä hanakammin uusia autoja ja voisivat luopua kokonaan kaikista vanhimmista autoista. Samalla kuitenkin erityisesti halvemmaksi tulisivat paljon päästävät uudet autot kuten citymaasturit. Siten tämä toimnepide johtaisi siihen, että kokonaisuudessaan päästöt autokannassa voisivat jopa lisääntyä. Eri asia on, että jos autoveron auton arvoon sidotusta osasta luovutaan ja perustetaan uusi vero pelkästään CO2 päästöihin, tällöin autokanta voisi uudistua ja silti pitää päästöt kurissa. Mutta silloin taas valtion verotulot laskevat.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Klaus Kultti | helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 10 | Profiili ja vastaukset | |||||
Timo Kuosmanen | Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 6 | Mielestäni autovero kannattaisi sitoa ajoneuvoveron tavoin CO2-päästöihin. Autoveron poisto kokonaan johtaisi todennäköisesti autokannan kasvuun, ml. bensa- ja dieselautot, jolloin myös päästöt kasvaisivat. | Profiili ja vastaukset | ||||
Tomi Kyyrä | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Markus Lahtinen | PTT | Eri mieltä | Autoverolla ohjataan kysyntää vähäpäästöisiin teknologioihin. Tämän ohjausvaikutuksen menetys olisi suurempi haitta kuin autokannan uudistumisesta saatava hyöty. | Profiili ja vastaukset | |||||
Marita Laukkanen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | 8 | Autovero on nyt päästöporrastettu. Se siis pyrkii osaltaan ohjaamaan uusien autojen hankintoja vähäpäästöisempään suuntaan. Autoveron poisto ilman muutoksia muissa liikenteen ja autoilun veroissa tarkoittaisi tästä päästöohjauksesta luopumista, mikä saattaisi johtaa verrattain suuripäästöisten autojen myyntiosuuden kasvuun. Samalla autoilun kustannukset laskisivat, mikä saattaisi johtaa myös autoilun määrän kasvuun. Autoilun päästöt määräytyvät autokannan koosta, autokannan päästöintensiteetistä ja siitä kuinka paljon ajetaan. Autoveron poisto saattaisi kasvattaa autokannan kokoa, autojen päästöintensiteetti saattaisi laskea tai nousta ja ajokilometrit saattaisivat nousta. Autoveron poisto saattaisi siis jopa lisätä autoilun päästöjä. Vanhoilla autoilla on selvästi suurempi päästöintensiteetti kuin uusilla autoilla, mutta niillä ajetaan vähemmän kuin uusilla autoilla. Vanhojen autojen tuottamat keskimääräiset vuosittaiset päästöt ovatkin siksi itse asiassa pienemmät kuin uusien autojenNäytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Teemu Lyytikäinen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Mika Mailiranta | Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Eri mieltä | 2 | Profiili ja vastaukset | |||||
Topi Miettinen | Svenska Handelshögskolan | Samaa mieltä | 6 | Tehokasta olisi autoveron porrastus siten, että elinkaareltaan vähäpäästöisimmistä ei makseta veroa. Itse asiassa autonveron lakkauttaminen samalla, kun liikenne ja ajoneuvojen valmistus liitetään laaja-alaiseen päästökauppaan olisi tehokkain ratkaisu, mutta poliittisesti vaikeampi toteuttaa.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Pauli Murto | Aalto-yliopisto | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Niku Määttänen | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Vahvasti eri mieltä | 4 | Tämä arvattavasti johtaisi myös suurten ja suuripäästöisten autojen ostamiseen pienempien autojen sijaan tekemällä kaikista autoista edullisempia. | Profiili ja vastaukset | ||||
Elias Oikarinen | Oulun yliopisto | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tapio Palokangas | Helsingin yliopisto | Epävarma | 6 | Autovero saa jäädä, jos sen tuotto käytetään kokonaisuudessaan tiestön parantamiseen. | Profiili ja vastaukset | ||||
Jukka Pirttilä | Helsingin yliopisto | Vahvasti eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Matti Pohjola | Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Timm Prein | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Elina Pylkkänen | Palkansaajien tutkimuslaitos | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Ritva Reinikka | Samaa mieltä
| 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Olli-Pekka Ruuskanen | Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hannu Salonen | Turun yliopisto | Epävarma | 6 | Verokohtelun pitäisi olla diskriminoivaa vähäpäästöisten eduksi. Kuten se taitaa jo nyt olla? | Profiili ja vastaukset | ||||
Matti Sarvimäki | Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Rune Stenbacka | Svenska handelshögskolan | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tuomo Suhonen | Työn ja talouden tutkimus LABORE | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Tervala | Helsingin yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 8 | On järkevää, että autoveron määrä riippuu päästöistä. Paljon päästöjä aiheuttavien autojen autoveron kuuluu olla korkeampi. | Profiili ja vastaukset | ||||
Marko Terviö | Aalto-yliopisto | Epävarma | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Roope Uusitalo | Helsingin yliopisto | Eri mieltä
| 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Hannu Vartiainen | Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | Totta, jos alennuksia eifossiilisille autoille | Profiili ja vastaukset | |||||
Juuso Välimäki | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | 4 | Profiili ja vastaukset | |||||
Pablo Warnes | Aalto University | Epävarma | Profiili ja vastaukset |