Vain 17 prosenttia ekonomistipaneelin jäsenistä arvioi, että polttoaineveron sijaan auton käyttöä tulisi verottaa paikantamiseen perustuvalla kilometriverolla, jonka suuruus vaihtelisi sen mukaan, missä autoilu tapahtuu. Enemmistö (61 %) on asiasta toista mieltä. Osa ekonomisteista pitää sinänsä oikeana periaatetta, jonka mukaan ruuhkaisilla alueilla autoilun haitoista tulisi maksaa enemmän. Useita taloustieteilijöitä arveluttavat kuitenkin autoilun seurantaan tarvittavan järjestelmän kustannukset ja mahdolliset tietoturvakysymykset
Kysymys: Polttoaineveron sijaan auton käyttöä tulisi verottaa paikantamiseen perustuvalla kilometriverolla, jonka suuruus vaihtelisi sen mukaan, missä autoilu tapahtuu.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Luis Alvarez | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | |||||||
Petri Böckerman | Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Mikael Collan | VATT | Vahvasti eri mieltä | 8 | Kyseessä on mielestäni liian monimutkainen järjestely, joka vaatii byrokratiaa, jonka kustannukset saattavat jopa nollata hyödyt. | Profiili ja vastaukset | ||||
Essi Eerola | VATT | Eri mieltä | 5 | Liikenteen päästövähennystavoitteen kannalta ei ole kustannustehokasta. Jos ajatuksena on kompensoida pienituloisille, ongelmana on se, että sijaintiin perustuva kompensaatio kohdistuu epätarkasti. | Profiili ja vastaukset | ||||
Mika Haapanen | Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Seppo Honkapohja | Aalto Yliopiston KKK | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Ari Hyytinen | Hanken | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Edvard Johansson | Åbo Akademi | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Esa Jokivuolle | Suomen Pankki | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
John M. Juselius | Suomen Pankki | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Markus Jäntti | Tukholman yliopisto | Eri mieltä | 5 | Herättää tietosuojaan liittyviä kysymyksiä (verotuksen kun pitäisi olla mahdollisimman julkista, mutta liikkumistietoja olisi hankala julkistaa). Vaikea nähdä miksi tämä olisi polttoaineveroa parempi, paitsi ehkä että maaseudulla asumista voisi täten suosia taajamassa asumiseen verrattuna.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Panu Kalmi | Vaasan yliopisto | Eri mieltä | Menisi kovin monimutkaiseksi. | Profiili ja vastaukset | |||||
Aki Kangasharju | Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Vesa Kanniainen | Helsingin yliopisto | Epävarma | 6 | Periaatteessa kilometrivero voisi vähentää autolla liikkumista (pois lukien maat, joissa ei ole julkista liikennettä). Kilometrivero ei silti tule onnistumaan. Maaseutu- ja kaupunkiasukkaat saadaan riitaan keskenään ja aina on poikkeusryhmiä, jotka vastustavat. Kannatan edelleen yleisempää hiiliveroa globaalina ratkaisuna.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Ohto Kanninen | Labore | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Seppo Kari | VATT | Eri mieltä | Porrastus tulisi olla päästöjen/käyttövoiman suhteen. | Profiili ja vastaukset | |||||
Karlo Kauko | Suomen Pankki | Vahvasti eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Ilkka Kiema | Työn ja talouden tutkimus LABORE | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Kilponen | Suomen Pankki | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Jarmo Kontulainen | Vahvasti eri mieltä | 8 | Vanhin osa autokantaa ei ole välttämättä sellaisten henkilöiden käytössä, joilla on varaa uusiin tai uudehkoihin autoihin. | Profiili ja vastaukset | |||||
Iikka Korhonen | Suomen Pankki | Eri mieltä | Käytäntöön soveltaminen voi olla hyvin hankalaa. Ruuhkamaksu helpompi, jos Suomessa sellainen ehkä 1-3 kaupunkiseudulle tarvitaan. | Profiili ja vastaukset | |||||
Mika Kortelainen | Turun yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Tuomas Kosonen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | 7 | Näkisin tällaisen kilometriveron olevan enemmänkin autoverolle vaihtoehtoisena järjestelmänä, enkä pidä järkevänä ajatuksena hallinnollisesti erittäin helpon ja vakiintuneen polttoaineveron poistoa. Eli joku tällainen järjestelmä voi olla kannatettava riippuen sen yksityiskohdista, mutta ei polttoaineveroa korvaamaan.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Klaus Kultti | helsingin yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 10 | Profiili ja vastaukset | |||||
Timo Kuosmanen | Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 6 | Paikantamiseen perustuva järjestelmä sisältää suuria tietoturvariskejä ja saattaa vaarantaa autoilijan yksityisyyden suojan. Lisäksi se olisi kallis toteuttaa ja valvoa. Kuinka voidaan valvoa, että jokaisessa autossa on toimiva paikannin, eikä sen toimintaa häiritä? Entä kenen vastuulla on mahdolliset toimintahäiriöt?Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Tero Kuusi | Etla | Samaa mieltä | 8 | Korvaaminen voisi olla järkevää, sillä autoilun hinnan alueelliselle ja ajalliselle eriyttämiselle on hyviä perusteluita. Lähtökohtaisesti autoilun käyttämä tila kaupunkialueella on arvokkaampaa kuin haja-asutusalueella ja myös liikenteen ajalliseen ohjaamiseen liittyy positiivisia ulkoisvaikutuksia. Hinta voisi olla korkeampi kaupunkialueilla ja niin, että se vähentäisi ruuhkien negatiivisia vaikutuksia. Järjestelmän hyötyjä tulisi vielä arvioida suhteessa sen kokonaiskustannuksiin, erityisesti sen pitäisi olla riittävän voimakas, jotta nettovaikutus olisi positiivinen. Myös kysymykset esimerkiksi eri energiamuotojen kohtelusta ovat keskeisiä ja toisaalta järjestelmän pitäisi olla neutraali alueidenvälisten tulonsiirtojen osalta.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Tomi Kyyrä | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Markus Lahtinen | PTT | Samaa mieltä | Ajokilometrien on perusteltua olla kalliimpia niillä yhteysväleillä, joilla on mahdollista hyödyntää julkista liikennettä. Teknologiaan liittyy tietosuojaan liittyviä ongelmia, jotka ovat kuitenkin ratkaistavissa. | Profiili ja vastaukset | |||||
Marita Laukkanen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | 4 | Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisen näkökulmasta kilometrivero ei olisi tehokas ratkaisu, ellei sitä sidottaisi auton päästöintensiteettiin. Kilometriveroa onkin visioitu ennemminkin otettavaksi käyttöön tulevaisuudessa, kun polttoaineverokertymä pienenee polttomoottoriautojen vähentymisen myötä. On epäselvää, miten polttoaineveroihin nyt sisältyvän hiilidioksidiveron korvaaminen kilometriverolla jostakin tietystä ajankohdasta alkaen vaikuttaisi uusien autojen päästöihin, sillä kuluttajat pohtivat auton tulevia käyttökustannuksia ostopäätöstä tehdessään. Hyvin suunniteltu kilometrivero voisi toisaalta auttaa vähentämään muita liikenteen ulkoisvaikutuksia – se voisi toimia ruuhkamaksun tavoin, jos ruuhka-aikaan ja ruuhka-alueilla ajamisesta perittäisiin korotettua veroa.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Teemu Lyytikäinen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Mika Mailiranta | Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Eri mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Topi Miettinen | Svenska Handelshögskolan | Samaa mieltä | 7 | Tässä syynä ei ole negatiivisista ulkoisvaikutuksista niinkään hiilidioksidipäästöt, vaan paikallisemmat hiukkaspäästöt ja vaikutukset ruuhkautumiseen. | Profiili ja vastaukset | ||||
Pauli Murto | Aalto-yliopisto | Eri mieltä | 5 | Jos päätavoite vähentää C02 päästöjä, polttoainevero kohdistuu aika lailla siihen mihin pitääkin. | Profiili ja vastaukset | ||||
Niku Määttänen | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Samaa mieltä | 8 | Autoiluun liittyy muitakin yhteiskunnallisia haittoja kuin ilmastopäästöt. Muut haitat vaihtelevat paljon riippuen siitä, missä ajetaan. Autoilun pitäisi olla suhteellisen kallista isommissa kaupungeissa, missä tiet ja parkkipaikat vähentävät rakentamiseen käytettävissä olevaa arvokasta maata ja missä tiet voivat myös ruuhkautua. Maaseudulla autoilun haitat ovat pienempiä. Siksi autoilun ei tulisi maksaa siellä autoilijalle yhtä paljon kuin kaupungeissa. Paikantamiseen perustuva kilometrivero mahdollistaisi tällaisen fiksumman hinnoittelun. On toki mietittävä myös järjestelmän kustannuksia ja tietosuojakysymyksiä. Voi olla järkevää odottaa teknologian kehittymistä vielä jonkin aikaa. Kyse on kuitenkin jo verotulojen kannalta niin tärkestä asiasta, että hyvästä järjestelmästä kannattaisi maksaa aika paljon.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Elias Oikarinen | Oulun yliopisto | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tapio Palokangas | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 9 | Verojen täytyy yksinkertaisia, helposti ennakoitavissa olevia, eikä niiden keräämisen tule vaatia turhia investointeja. | Profiili ja vastaukset | ||||
Hannu Piekkola | Vaasan yliopisto | Vahvasti eri mieltä
| Maaseudun tukipolitiikassa on varmasti parempiakin käytäntöjä, joissa annettu tuki näkyy suoraan. Nyt se menisi piilotukena. | Profiili ja vastaukset | |||||
Matti Pohjola | Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Ei mielipidettä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Timm Prein | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Vahvasti eri mieltä | 9 | Profiili ja vastaukset | |||||
Elina Pylkkänen | Palkansaajien tutkimuslaitos | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Ritva Reinikka | Epävarma
| 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Olli-Pekka Ruuskanen | Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hannu Salonen | Turun yliopisto | Eri mieltä | 5 | Onko tavoite vaikuttaa päästöihin kaiken kaikkiaan vai paikallisesti? Entä jos otettaisiin käyttöön tietullit näille alueille joille kaavailtaisiin kilometriveroja? Tietullit voisi varmaan nykyteknologialla kerätä muutenkin kuin kolehtihaavilla.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Matti Sarvimäki | Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu | Vahvasti eri mieltä | 8 | Tulonsiirrot tehokas tapa auttaa ryhmiä, joiden katsottaisiin kärsivän kohtuuttomasti polttoaineiden verotuksen nostamisesta. | Profiili ja vastaukset | ||||
Rune Stenbacka | Svenska handelshögskolan | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Tervala | Helsingin yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 8 | Paikannukseen perustuva kilometrivero ei kannusta mitenkään ympäristöystävällisyyteen. Sehän olisi riippumaton auton päästöistä. | Profiili ja vastaukset | ||||
Marko Terviö | Aalto-yliopisto | Epävarma | 7 | Tässä olisi tietty järki, jos “verotus“ perustuisi siihen olisiko tie ilman maksua ruuhkainen. Se taas riippuu paljon kellonajasta. http://blog.hse-econ.fi/?p=3379 | Profiili ja vastaukset | ||||
Janne Tukiainen | Turun yliopisto | Eri mieltä | Ei polttoaineveron sijaan vaan lisäksi hoitamaan ruuhkamaksun tehtävää. | Profiili ja vastaukset | |||||
Roope Uusitalo | Helsingin yliopisto | Eri mieltä
| 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Hannu Vartiainen | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | Ei polttoaineveron sijaan vaan sen lisäksi | Profiili ja vastaukset | |||||
Juuso Välimäki | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Vahvasti eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Pablo Warnes | Aalto University | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset |