Reilu neljäsosa (27 %) ekonomisteista pitää vanhojen autojen romutuspalkkiota tehokkaana keinona uudistaa Suomen liikennettä vähäpäästöisemmäksi. Toista mieltä on hieman useampi (29 %) ja peräti neljä kymmenestä (43 %) on kannastaan epävarma tai vailla mielipidettä. Kommenteissaan useat taloustieteilijät arvioivat romutuspalkkion vaikutuksen koko autokannan päästöihin vaatimattomaksi ja toteavat, ettei romutuspalkkio sinällään myöskään kannusta autoilusta luopumiseen.
Kysymys: Romutuspalkkio on tehokas keino uudistaa Suomen liikennettä vähäpäästöisemmäksi.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Luis Alvarez | Samaa mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Petri Böckerman | Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Mikael Collan | VATT | Samaa mieltä | 3 | En tunne kustannus / teho suhdetta - tyypillisesti vanhoja autoja, joiden ympäristökuormitus on suurempi kuin uusien poistuu markkinasta. | Profiili ja vastaukset | ||||
Essi Eerola | VATT | Eri mieltä | 5 | Tehokkaat keinot kohdistuvat suoraan ajettuihin kilometreihin tai hankittavien autojen päästöihin. Romutuspalkkio vaikuttaa vain epäsuorasti näihin. | Profiili ja vastaukset | ||||
Mika Haapanen | Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Vahvasti eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Seppo Honkapohja | Aalto Yliopiston KKK | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Ari Hyytinen | Hanken | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Edvard Johansson | Åbo Akademi | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Esa Jokivuolle | Suomen Pankki | Eri mieltä | tosin voi riippua siitä, miten päästöttömämpään liikenteeseen siirtymistä voidaan muilla tavoin edistää | Profiili ja vastaukset | |||||
John M. Juselius | Suomen Pankki | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Markus Jäntti | Tukholman yliopisto | Samaa mieltä | 4 | En edelleenkään ole varma mitä “tehokas“ tässä tarkoittaa, mutta romutuspalkkion pitäisi ehkä riippua auton päästöistä ollakseen tehokas. | Profiili ja vastaukset | ||||
Panu Kalmi | Vaasan yliopisto | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aki Kangasharju | Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Vesa Kanniainen | Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 7 | Liikenne on energian tuotannon ja asumisen energian käytön ohella merkittävä hiilidioksidipäästöjen lähde. Romutuspalkkio on myönteiseksi koettava keino ja kansan mieleen, luultavasti myös pienituloisten. Kun se tekee autokannan uusiutumisen rahoittamisen kollektiiviseksi hankkeeksi, sitä voi perustellusti kannattaa.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Ohto Kanninen | Labore | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Seppo Kari | VATT | Epävarma | Tuskin on tehokas keino. | Profiili ja vastaukset | |||||
Karlo Kauko | Suomen Pankki | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Ilkka Kiema | Työn ja talouden tutkimus LABORE | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Kilponen | Suomen Pankki | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Jarmo Kontulainen | Eri mieltä | 6 | Voidaanko romutuspalkkio asettaa tasolle, että se muuttaa merkittävästi autokannan ikää? | Profiili ja vastaukset | |||||
Iikka Korhonen | Suomen Pankki | Samaa mieltä | 4 | Profiili ja vastaukset | |||||
Mika Kortelainen | Turun yliopisto | Eri mieltä | 6 | Romutuspalkkio voi kannustaa uuden auton hankintaan, mutta ei ole takeita että se kannustaa hankkimaan vähäpäästöisempää autoa. | Profiili ja vastaukset | ||||
Tuomas Kosonen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Epävarma | 7 | Romutuspalkkio näyttäisi johtavan siihen, että autoja sen turvin romutetaan enemmän. Mutta sitä pitäisi tutkia enemmän mitä tämä tekisi autokannan kokonaisuudessa tarkasteltuna. Onko romutetut autot esimerkiksi sellaisia jotka olisivat olleet liikenteessä ilman romutuspalkkiota, kuinka pitkään ja paljonko niillä olisi ajettu?Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Kaisa Kotakorpi | Tampereen yliopisto; VATT | Eri mieltä
| Profiili ja vastaukset | ||||||
Klaus Kultti | helsingin yliopisto | Epävarma | 10 | Profiili ja vastaukset | |||||
Timo Kuosmanen | Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Epävarma | 7 | Romutuspalkkion hyödyt ovat hyvin kyseenalaiset, jos vähäpäästöisyyden kriteerit on liian löyhät. | Profiili ja vastaukset | ||||
Tero Kuusi | Etla | Epävarma | Näyttö romutuspalkkiojärjestelmän suorista myönteisistä ilmastovaikutuksista on heikkoa. Romutusjärjestelmä voi toimia uudistumista kiihdyttävänä tekijänä, mikäli se yhdistyy laajempaan päästövähennyksiin pyrkivään ohjauskokonaisuuteen. | Profiili ja vastaukset | |||||
Tomi Kyyrä | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Markus Lahtinen | PTT | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Marita Laukkanen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | 8 | Ainakaan muualta maailmasta saatu tutkimusnäyttö ei tue väitettä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa oli finanssikriisin jälkeen käytössä romutuspalkkio, jonka säännöt olivat varsin samanlaiset kuin Suomen romutuspalkkion. Tutkimusnäytön perusteella romutuspalkkio ei ollut kustannustehokas keino vähentää päästöjä. Yhdysvalloissa romutuspalkkio ei myöskään osoittautunut toimivaksi keinoksi lisätä uusien autojen myyntituloja – uusien autojen ostamiseen käytetty rahasumma laski, kun romutuspalkkion säännöt edellyttivät verrattain vähäpäästöisen uuden auton hankintaa. Autokannan vanhimmilla autoilla ajetaan Suomessa vähemmän kuin uusilla autoilla, ja niiden tuottamat vuosittaiset päästöt ovatkin siksi itse asiassa keskimäärin matalammat kuin uusien autojen. Kustannustehokkaampi tapa uudistaa Suomen liikennettä saattaisi siksi olla ohjata uusien autojen hankintoja päästöttömään suuntaan alentamalla päästöttömien autojen verotusta entisestään tai lisäämällä niiden hankintatukia.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Teemu Lyytikäinen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Mika Mailiranta | Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Topi Miettinen | Svenska Handelshögskolan | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Pauli Murto | Aalto-yliopisto | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Niku Määttänen | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Vahvasti eri mieltä | 9 | Parhaimmillaankin romutuspalkkio vain aikaistaa vanhimpien autojen romuttamista. Siitä tuskin kannattaa maksaa kovin paljon. Ilmeisesti romutuspalkkion ehtona on usein vielä uuden auton ostaminen, joten tuki ei kannusta autoiluista luopumiseen edes siellä missä se voisi olla muuten järkevää.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Elias Oikarinen | Oulun yliopisto | Eri mieltä | 8 | Tuskinpa tonnilla saadaan suuria aikaan. | Profiili ja vastaukset | ||||
Tapio Palokangas | Helsingin yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 10 | Kohdistuu paremmin ongelmaan. | Profiili ja vastaukset | ||||
Matti Pohjola | Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Ei mielipidettä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Timm Prein | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Elina Pylkkänen | Palkansaajien tutkimuslaitos | Samaa mieltä | 9 | Profiili ja vastaukset | |||||
Ritva Reinikka | Epävarma
| 5 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Olli-Pekka Ruuskanen | Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hannu Salonen | Turun yliopisto | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Matti Sarvimäki | Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 2 | Profiili ja vastaukset | |||||
Rune Stenbacka | Svenska handelshögskolan | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tuomo Suhonen | Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Tervala | Helsingin yliopisto | Ei mielipidettä | 10 | Profiili ja vastaukset | |||||
Marko Terviö | Aalto-yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 9 | Maksu jokaisen kesäauton romuttamisesta on erittäin tehoton tapa vähentää päästöjä. Ylipäätään autokannan muuttamiseen tähtäävät toimet ovat ympäristön kannalta turhia ja talouden kannalta vahingollisia, kun päästöjen hinta on tarpeeksi korkea.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Janne Tukiainen | Turun yliopisto | Eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Roope Uusitalo | Helsingin yliopisto | Epävarma
| 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Hannu Vartiainen | Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Juuso Välimäki | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Pablo Warnes | Aalto University | Epävarma | Profiili ja vastaukset |