Vain neljä prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että maailmanmarkkinahintojen muutoksista aiheutuvaa polttoaineiden hinnannousua tulisi pyrkiä hillitsemään julkisen vallan toimin, esimerkiksi laskemalla polttoaineverotusta. Valtaenemmistö (86 %) torjuu ajatuksen. Kommenteissaan ekonomistit toteavat, ettei julkisen vallan väliintulolle ole perustetta, jos muutokset johtuvat markkinoiden normaalista toiminnasta. Ekonomistit huomauttavat, että polttoaineverossa on kyse myös päästöjen hinnoittelusta, jonka pitää olla systemaattista ja pitkäjänteistä tavoiteltaessa siirtymistä pois fossiilisten polttoaineiden käytöstä.
Kysymys: Maailmanmarkkinahintojen muutoksista aiheutuvaa polttoaineiden hinnannousua tulisi pyrkiä hillitsemään julkisen vallan toimin, esimerkiksi laskemalla polttoaineverotusta.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Petri Böckerman | Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Mikael Collan | VATT | Eri mieltä | 7 | Maailmanmarkkinahintojen muutosten kompensointi suuntaan tai toiseen ei ole nähdäkseni perusteltua. Polttoaineverotuksessa valmisteveron osuus on kiinteä, näin ollen se ei kasva maailmanmarkkinahintojen noustessa, sitävastoin euromääräinen kerätty arvonlisävero kasvaa. Arvonlisäveroa maksetaan myös valmisteveron osuudesta, eli maksetaan veroa verosta. Polttoaineverotuksen osalta olisi isossa kuvassa syytä pohtia arvonlisäverokannan muodostumista ja miettiä onko vero verolle ylipäätään hyvä ja kohtuullinen tapa toimia. Yksi tapa ajatella asiaa olisi pohtia mikä on kohtuullinen kokonaisverotuotto, joka yhdestä litrasta polttoainetta enimmillään kannetaan. Kyse ei ole maailmanmarkkinahinnan kompensoinnista, vaan ylipäätään veronkannon kohtuullisen maksimimäärän määrittelystä per litra polttoainetta.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Essi Eerola | VATT | Eri mieltä | 8 | Markkinahinnat sopeutuvat kysynnän ja tarjonnan mukaan ja heijastavat niukkuutta. Näin ne ohjaavat taloudellisia resursseja sinne, missä niitä eniten arvostetaan. Tämän mekanismin heikentäminen tai poistaminen aiheuttaa uusia ongelmia. Lisäksi nyt kun tavoitteena on nopea siirtymä pois fossiilisten polttoaineiden käytöstä, päästöjen hinnoittelun pitäisi nimeomaan olla systemaattista ja siihen tulisi sitoutua pitkäjänteisesti.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Mika Haapanen | Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Daniel Hauser | Aalto | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Seppo Honkapohja | Aalto Yliopiston KKK | Eri mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Anni Huhtala | VATT | Vahvasti eri mieltä | Ei ole mitään takeita siitä, että veronalennukset siirtyvät lopputuotteiden hintoihin. Toisaalta, pieniäkin fossiilisten polttoaineiden veronkorotuksia on vastustettu, koska korotukset “estävät“ liikkumista. Jännittävää nähdä, väheneekö polttoaineiden kysyntä nykyisilläkään korkeilla hinnoilla. Äskettäisen tutkimuksen mukaan polttoaineiden hinnannnousu kasvattaa sähköautojen kysyntää, jopa enemmän kuin sähkön hinnan vastaava nousu (per ajokilometri) vähentää kysyntää. (Näin ollen julkinen valta voisi päästä mm. sähköautojen hankintatuista eroon.)Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Ari Hyytinen | Hanken | Vahvasti eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Edvard Johansson | Åbo Akademi | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Esa Jokivuolle | Suomen Pankki | Eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
John M. Juselius | Suomen Pankki | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Markus Jäntti | Tukholman yliopisto | Eri mieltä
| Profiili ja vastaukset | ||||||
Panu Kalmi | Vaasan yliopisto | Eri mieltä | Polttoaineen kulutusta toki hyvä muutenkin rajoittaa, joten tässä kohtaa en kannattaisi veronalennuksia. | Profiili ja vastaukset | |||||
Aki Kangasharju | Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Vahvasti eri mieltä | 9 | Ei ole perustetta julkiselle väliintulolle, jos muutokset johtuvat markkinoiden normaalista toiminnasta. Varsinkin yleinen polttoaineveron lasku olisi liian kallista, sillä se ei kohdentuisi tulotason mukaan. JOs hintojen muutos johtuu vakavasta markkinhäiriöstä, julkinen väliintulo voi olla paikallaan. Se kuitenkin edellyttää kohdennettua ja tilapäistä tukea eniten tarvitseville.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Vesa Kanniainen | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 7 | Ilmastonmuutos on siinä määrin vakava haaste ihmiskunnalle, että ympäristöverot tarvitaan. Mieluummin kanavoisin verotuksen tuottoa teknologiasubventioihin ja vaikka sähköautojen tukemiseen, jolloin sitä kautta energian kustannus pysyisi hallinnassa.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Hannu Karhunen | Työn ja talouden tutkimus LABORE | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Seppo Kari | VATT | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Antti Kauhanen | Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Karlo Kauko | Suomen Pankki | Vahvasti eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Ilkka Kiema | Työn ja talouden tutkimus LABORE | Eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Kilponen | Suomen Pankki | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Jarmo Kontulainen | Eri mieltä | 9 | Ks. edellä. | Profiili ja vastaukset | |||||
Iikka Korhonen | Suomen Pankki | Vahvasti eri mieltä | Nimenomaan hintojen signaalisvaikutusta ei pidä muuttaa. Tulonsiirtoja voidaan tehdä, jos halutaan. | Profiili ja vastaukset | |||||
Ville Korpela | Eri mieltä | 9 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Mika Kortelainen | Turun yliopisto | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Tuomas Kosonen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | 7 | Taloustieteellisestä näkökulmasta polttoaineverojen alentaminen toimii päästöjen vähentämistavoitteita vastaan. Suomi on sitoutunut kansainvälisesti alentamaan kunnianhimoisesti päästöjä esimerkiksi liikenteestä, eikä näihin tavoitteisiin olla pääsemässä. Kuten edellisessä kysymyksessä totesin, on eri asia kompensoida pienituloisille tahoille kestämätön tilanne kuin kaikille, niin kuin polttoaineen hinnan alentaminen tekisi. Teoreettisesti voi kuitenkin tulla vastaan vielä paljon korkeampia polttoaineen maailmanmarkkinahintoja, jossa tilanteessa harkinta voi olla toinen, jos koko talous ajautuisi vaikeuksiin hinnan kanssa. Tämä taloustieteellisestä näkökulmasta, poliittisesti asia on varmasti hankala.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Kaisa Kotakorpi | Tampereen yliopisto; VATT | Eri mieltä | Verotuksesta tulee hyvin tempoilevaa, jos sitä kovin herkästi muutetaan markkinahintojen heilahtelun vuoksi. | Profiili ja vastaukset | |||||
Klaus Kultti | helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 10 | Profiili ja vastaukset | |||||
Timo Kuosmanen | Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Eri mieltä | 8 | Markkinoiden hintasignaaleja ei pääsääntöisesti kannattaisi lähteä vääristämään verotuksen keinoin, siitä seuraa yleensä jonkinlaista tehottomuutta. Näkisin että polttoaineiden hinnannousun hillitseminen verotusta keventämällä tulisi kysymykseen tilapäisenä toimena jonkinlaisessa kriisitilanteessa, mutta tällä hetkellä en näe siihen tarvetta.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Tomi Kyyrä | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Samaa mieltä | 4 | Ukrainan sodasta ja Venäjän vastaisista pakotteista johtuvaa äkillistä ja voimakasta nousua voitaisiin väliaikaisesti hillitä julkisen vallan toimin, jotta inflaatio saataisiin aisoihin ja vältyttäisiin palkkainflaatiolta. Normaalia markkinahintojen nousua ei tulisi hillitä.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Teemu Lyytikäinen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Mika Mailiranta | Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Vahvasti eri mieltä
| 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Topi Miettinen | Svenska Handelshögskolan | Vahvasti eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Pauli Murto | Aalto-yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Niku Määttänen | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Vahvasti eri mieltä | 9 | Se että kuluttajien ja yritysten kohtaamat hinnat vaihtelevat kysynnän ja tarjonnan myötä kuuluu markkinatalouteen. En ymmärrä miksi se olisi polttoaineiden kohdalla ongelma. | Profiili ja vastaukset | ||||
Elias Oikarinen | Oulun yliopisto | Eri mieltä | 4 | Profiili ja vastaukset | |||||
Hannu Piekkola | Vaasan yliopisto | Eri mieltä | 7 | Polttoaineet olivat elinkustannuksiin nähdän paljon kalliimpia kolmekymmentä vuotta sitten. | Profiili ja vastaukset | ||||
Jukka Pirttilä | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Matti Pohjola | Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | 9 | Polttoaineiden hinnannousu johtuu raakaöljyn hinann noususta, ei verotuksen kiristymisestä. Verojen alentamisesta hyötyisivät lisäksi suurituloiset pienituloisia enemmän. | Profiili ja vastaukset | ||||
Ritva Reinikka | Eri mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Olli-Pekka Ruuskanen | Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Vahvasti eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hannu Salonen | Turun yliopisto | Epävarma | 6 | Verotukien huono puoli on siinä että tuki hyödyttää myös niitä jotka tukia vähiten tarvitsisivat. Lisäksi tällainen yleinen tuki hidastaa siirtymistä pois fossiilisista polttoaineista. Kohdennetut suorat tuet voisivat olla mahdollinen julkisen vallan ohjauskeino, jos tuen tarvitsijoiden joukko kyetään identifioimaan riittävän tarkasti.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Matti Sarvimäki | Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Rune Stenbacka | Svenska handelshögskolan | Eri mieltä
| 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tuomo Suhonen | Työn ja talouden tutkimus LABORE | Eri mieltä | 7 | En pidä järkevänä lyhytaikaisiin maailmanmarkkinahintojen muutoksiin reagoivaa kulutusverotusta. Jos polttoaineen hinnannousu on pysyväisluonteinen, niin voidaan toki harkita veronalennusta. | Profiili ja vastaukset | ||||
Juha Tervala | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Marko Terviö | Aalto-yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 8 | Veron lasku nyt nostaa kysyntää ja markkinahintaa entisestään. Yksi poikkeus on: omavaraisen maan (kuten USA) kannattaa myydä varmuusvarastoista kalliilla öljyä ja samalla sopia halvemmalla futuurihinnalla tulevaa varastontäytettä. | Profiili ja vastaukset | ||||
Janne Tukiainen | Turun yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 10 | Julkisen vallan ei tulisi reagoida näihin eikä muihinkaan markkinoilla tapahtuviin hinnanmuutoksiin. | Profiili ja vastaukset | ||||
Roope Uusitalo | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 6 | Polttoaineverot on haittaveroja, joitten on tarkoituskin vaikuttaa hintoihin ja kulutukseen | Profiili ja vastaukset | ||||
Jouko Vilmunen | Turun yliopisto/kauppakorkeakoulu | Eri mieltä
| 7 | Julkistalouden tasapainon kannalta tämä ei ole hyvä asia, ellei toimenpiteen rahoitus löydy budjetin sisältä. Jatkuessaan korkeat hinnat mahdollisesti jouduttavat vihreään siirtymistä. | Profiili ja vastaukset | ||||
Juuso Välimäki | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Eva Österbacka | Åbo Akademi | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset |