Vain viidennes suomalaisista taloustieteilijöistä avaisi perus- ja toisen asteen koulutuksen järjestämisen ja tuotannon voittoa tavoitteleville yrityksille. Yli kolmasosa panelisteista ei osaa tai halua ottaa asiaan kantaa.
Kysymys: Yksityisille voittoa tavoitteleville yrityksille tulisi sallia nykyistä vapaammin perus- ja toisen asteen koulutuksen järjestäminen ja tuotanto.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jyrki Ali-Yrkkö | ETLA | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Tom Berglund | Hanken | Vahvasti samaa mieltä | 8 | Edellyttäen että toiminta on luvanvarainen ja lupia myönnetään ja niiden käyttöä seurataan järkevästi. | Profiili ja vastaukset | ||||
Petri Böckerman | Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Essi Eerola | VATT | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Bengt Holmström | MIT | Samaa mieltä | 4 | Tama voisi olla yksi niista vaihtoehdoista joista mainitsin edellisessa vastauksessani. | Profiili ja vastaukset | ||||
Seppo Honkapohja | Aalto Yliopiston KKK | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Anni Huhtala | VATT | Ei mielipidettä | Ei kai Ruotsista saatu kokemus yksityisistä kouluista ole kovin rohkaiseva, mutta en tunne tarkemmin asiaa saati tutkimusta aiheesta. | Profiili ja vastaukset | |||||
Ari Hyytinen | Hanken | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Edvard Johansson | Åbo Akademi | Samaa mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Esa Jokivuolle | Suomen Pankki | Eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
John M. Juselius | Suomen Pankki | Eri mieltä | 5 | Competition is good in principle, but I do think that having an evenly and well educated population carries substantial positive externalities for society. Deregulating schooling would lead to greater polarization. Also, there is a significant risk that the quality of public schools would deteriorate as competition for high quality teachers would intensify. The upshot is that the teaching profession may become more attractive as the salary distribution widens.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Markus Jäntti | Tukholman yliopisto | Vahvasti eri mieltä
| 8 | Yksityinen, voittoa tavoitteleva koulu, jota Ruotsissa on kokeiltu varsin laajassa mitassa, on erittäin ongelmallinen. Paras mitä siitä yleensä voi sanoa, että oppimistulosten ei voi sanoa olevan julkisia huonompia. Konkurssit yms ongelmat asettavat oppilaat erittäin huonoon asemaan. Koulu ei tarvitse lisää ongelmia.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Seppo Kari | VATT | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Karlo Kauko | Suomen Pankki | Samaa mieltä | Tämän ei kuitenkaan pitäisi tapahtua julkisen koulutustarjonnan kustannuksella. Koulutuksen laatua pitäisi jonkin puolueettoman tahon valvoa. | Profiili ja vastaukset | |||||
Jaakko Kiander | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Juha Kilponen | Suomen Pankki | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Jarmo Kontulainen | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Iikka Korhonen | Suomen Pankki | Eri mieltä | Ruotsin esimerkit eivät innosta. | Profiili ja vastaukset | |||||
Pekka J. Korhonen | Vahvasti eri mieltä | 6 | Tässä ongelmana on se, että koulutus olisi hyvin kapealaista yritysten välittömiin tarpeisiin keskittyvää. | Profiili ja vastaukset | |||||
Mika Kortelainen | Turun yliopisto | Eri mieltä | 8 | Tutkimustulokset yksityisten voittoa tavoittelevien yritysten vaikutuksista perus- ja toisen asteen koulutuksessa eivät ole kovin selkeitä tai yksikäsitteisiä. Vaikka yksityisten (voittoa tavoittelevien) yritysten vapaampi rooli koulutuksen järjestämisessä voisi periaatteessa lisätä kilpailua, se voi myös johtaa koulujen eriytymisen tai koulujen välisten erojen kasvuun. Tästä on jonkinlaista tutkimusnäyttöä esimerkiksi Ruotsin osalta.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Kaisa Kotakorpi | Tampereen yliopisto; VATT | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Markku Kotilainen | Elinkeinoelämän tutkimuslaitos - Etla | Epävarma | 5 | Yksityiset tahot voivat käsittääkseni nytkin järjestää koulutusta. Yksityiset oppikoulut ovat nykyisin voittoa tavoittelemattomien kannatusyhdistysten ylläpitämiä ja ne saavat tuntuvaa julkista tukea. Voi kysyä, onko täysin markkinaehtoisille oppilaitoksille merkittävästi kysyntää Suomessa, jos julkinen sektori hoitaa tonttinsa hyvin.Julkinen tuki ja voitontavoittelu ovat taas vaikea yhdistelmä. Jos julkinen sektori ei jostakin syystä kykenisi järjestämään riittävästi koulutusta, yksityinen sektori voisi täydentää tarjontaa. Yksityisen koulutuksen tarjonta ei kuitenkaan saisi olla syy julkisen koulutuksen alasajoon, jotta koulutuksellinen tasa-arvo ei heikkenisi. Yksityisille koulutuksen järjestäjille on asetettava samat vaatimukset kuin julkisille toimijoille. Jotkin oppilaitokset myyvät opetustaan (markkinaehtoisesti?) ulkomaalaisille opiskelijoille sekä Suomessa että ulkomailla. Ei liene syytä estää suomalaisilta opiskelijoilta osallistumista tähän koulutukseen, jos kysyntää on.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Klaus Kultti | helsingin yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 10 | Profiili ja vastaukset | |||||
Timo Kuosmanen | Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Epävarma | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tomi Kyyrä | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Ei mielipidettä | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Jani Luoto | Helsingin yliopisto | Vahvasti eri mieltä
| Profiili ja vastaukset | ||||||
Mika Mailiranta | Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Samaa mieltä | 5 | Osaamisvaatimukset muuttuvat kiihtyvään tahtiin ja ne ovat lisäksi pirstaloitumassa. Ripaus lisää markkinaehtoisuutta ei varmaankaan olisi haitaksi tällaisessa tilanteessa. Tällainen tilanne on varmaankin enemmänkin toisen asteen kuin perusasteen koulutuksessa.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Hennamari Mikkola | Kansaneläkelaitos | Epävarma | 8 | En ole perehtynyt aiheeseen. Mutta | Profiili ja vastaukset | ||||
Niku Määttänen | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Katariina Nilsson Hakkala | Aalto yliopisto/ ETLA | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Elias Oikarinen | Oulun yliopisto | Ei mielipidettä
| 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tapio Palokangas | Helsingin yliopisto | Eri mieltä
| 10 | Tämä on käsittääkseni viranomaistehtävä, joka ei sovi voittoa tavoitteville yrityksille. | Profiili ja vastaukset | ||||
Tuomas Pekkarinen | VATT | Vahvasti eri mieltä | 9 | Mikä sen tällä hetkellä estää? Vai tarkoitetaanko tässä sitä, että veronmaksajien pitäisi maksaa voittoa tavoittelevien järjestämä koulutus? Jos tarkoitetaan jälkimmäistä, niin Ruotsin kokemukset eivät ole erityisen rohkaisevia. Paradoksaalisesti tämä voi johtaa suurempaan säätelyyn ja byrokratiaan.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Hannu Piekkola | Vaasan yliopisto | Epävarma | Ehkä parempi panostaa oppisopimuskoulutukseen. Sivistävällä koulutuksella myös tärkeä rooli toisen asteen koulutuksessa ja se voisi jäädä tämänlaisella räätälöinnillä vähäisemmäksi. Ihmistä pitää opettaa myös ajattelemaan eikä vain suorittamaan.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Jukka Pirttilä | Helsingin yliopisto | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Matti Pohjola | Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Petri Rouvinen | ETLA, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Samaa mieltä | 7 | Opetus ja koulutus, varsinkin sen alemmilla asteilla, on hyvästä syystä pääosin julkisesti rahoitettua. Näiden palvelujen ei kuitenkaan ole mitenkään välttämättä oltava myös julkisesti tuotettuja; yksityiseen tuotantoon voidaan hyvin liittää julkinen (osa)rahoitus sekä julkinen valvonta sisällön ja laadun osalta.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Olli-Pekka Ruuskanen | Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Vahvasti eri mieltä
| 10 | Profiili ja vastaukset | |||||
Hannu Salonen | Turun yliopisto | Eri mieltä | 7 | Tähän asti kaikille avointa ja ilmaista peruskoulutusta on pidetty keinona taata mahdollisuuksien tasa-arvoa edes johonkin mittaan asti. | Profiili ja vastaukset | ||||
Rune Stenbacka | Svenska handelshögskolan | Samaa mieltä
| 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Tervala | Helsingin yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Marko Terviö | Aalto-yliopisto | Ei mielipidettä | En tunne nykyistä lainsäädäntöä. | Profiili ja vastaukset | |||||
Roope Uusitalo | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 7 | Hyvä julkinen koulu on suomalaisen systeemin vahvuus. Ruotsalaiset kokemukset vapaakouluista eivät ole kovin positiivisia. | Profiili ja vastaukset | ||||
Jari Vainiomäki | Tampereen yliopisto | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hannu Vartiainen | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Vesa Vihriälä | Helsingin yliopisto | Epävarma | Kilpailu luo kaikissa toiminnoissa kannusteita parantaa toimintaa eikä julkisesti rahoitettujen palveluiden tuottamisessa voittoa tavoittelevien tuottajien voimin ole lähtökohtaisesti mitään väärää. Kilpailuun voi kuitenkin liittyä nykyistä suurempaa oppilaiden valikoitumista hyviin ja huonoihin kouluihin, mikä luultavasti heikentäisi erityisesti heikoista kotitaustoista tulevien lasten oppimisedellytyksiä. Ei myöskään ole selvää, että 1. ja 2. asteen koulutusongelmat liittyisivät ensisijaisesti kilpailun puutteeseen. Pikemminkin ne liittyvät joidenkin (useasti vähän tukea oppimiselle kotona saaneiden) lasten kykyyn kiinnostua ja pysyä mukana opetuksessa ja tästä seuraavaan häiriökäyttäytymiseen ja 2. asteen opinnoista putoamiseen. Näihin ongelmiin parempia lääkkeitä voisivat olla huomion suurempi kiinnittäminen perusvalmiuksien opettamiseen kaikille mahdollisimman varhaisesta vaiheesta lähtien (jopa valinnanvapauden kustannuksella) ja oppivelvollisuuden pidennys.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Jouko Vilmunen | Turun yliopisto/kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä
| 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Sami Vähämaa | Vaasan yliopisto | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juuso Välimäki | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Vahvasti eri mieltä | 9 | Profiili ja vastaukset | |||||
Eva Österbacka | Åbo Akademi | Vahvasti eri mieltä | 10 | Profiili ja vastaukset |