Vain viisi prosenttia ekonomisteista katsoo, että Marinin hallituksen esitys sote-uudistukseksi sisältää riittävät kannustimet hyvinvointialueille tehokkaaseen ja laadukkaaseen palvelutuotantoon. Toista mieltä on neljä kymmenestä (38 %). Ekonomistien enemmistö (57 %) on kannastaan epävarma tai vailla mielipidettä. Kommenteissaan ekonomistit toteavat, että sote-uudistuksen rahoitusmallista on vaikea löytää kannustimia kehittämiseen, tehostamiseen ja innovointiin. Lisäksi taloustieteilijät epäilevät budjettikurin pitävyyttä kaavaillussa valtion sote-rahoituksessa.
Kysymys: Marinin hallituksen esitys Sote-uudistukseksi sisältää riittävät kannustimet hyvinvointialueille tehokkaaseen ja laadukkaaseen palvelutuotantoon.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Petri Böckerman | Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Mikael Collan | VATT | Epävarma | 7 | On hyvin vaikeaa arvioida esityksen insentiivien tehoa tuottaa palveluita mahdollisimman tehokkaasti, kun raha tulee valtiolta. | Profiili ja vastaukset | ||||
Essi Eerola | VATT | Eri mieltä | 6 | Koska hyvinvointialueilla ei ole verotusoikeutta, kustannusten kasvuun vaikuttaa suurelta osin se, miten hyvin valtio pystyy ohjaamaan hyvinvointialueita kustannustehokkaaseen toimintaan. Valtion on todennäköisesti vaikeaa sitoutua budjettikuriin. Esim. Kortelainen & Lapointe (2019) arvioivat, että sitoutumisen ongelma on erityisen hankala terveyspalveluissa (https://www.doria.fi/handle/10024/166973)Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Mika Haapanen | Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Ei mielipidettä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Jarkko Harju | Tampereen yliopisto | Epävarma | 3 | Profiili ja vastaukset | |||||
Seppo Honkapohja | Aalto Yliopiston KKK | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Ari Hyytinen | Hanken | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Edvard Johansson | Åbo Akademi | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Esa Jokivuolle | Suomen Pankki | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Panu Kalmi | Vaasan yliopisto | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Aki Kangasharju | Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Vahvasti eri mieltä | 8 | Sote-esitys painottaa tarjonnan parantamista, mikä luonnollisesti maksaa. Tehokkuuteen ja laadun parantamiseen tähtääviä kannusteita ei juuri ole. Ihmisillä on oikeus sote-palveluihin, joten rahojen loppuessa alueilta, rahoitusta on saatava lisää. Kustannusten rajoittamisen malli perustuu yleiseen säästäväisyyteen ja menokehyksiin, eikä varsinaisia tuottavuutta, tehokkuutta ja laadun nostamista parantavia mekanismeja ole.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Vesa Kanniainen | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 6 | Suomessa on hyvin toimiva terveydenhuolto paitsi 1) Terveyskeskusjonot ja jonoton työterveyshuolto puhuvat eriarvoisuudesta. 2) Kunnat ovat aivan liian pieniä yksiköitä kyetäkseen vastaamaan terveys- ja hyvinvointipalveluista. Epäilen silti maakuntamallin järkevyyttä; sotealueita voi olla liikaa. En ole nähnyt uskottavaa analyysia kysytyistä kannusteista.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Ohto Kanninen | Labore | Epävarma | 2 | Profiili ja vastaukset | |||||
Seppo Kari | VATT | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Juha Kilponen | Suomen Pankki | Ei mielipidettä
| Profiili ja vastaukset | ||||||
Jarmo Kontulainen | Eri mieltä
| 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Iikka Korhonen | Suomen Pankki | Ei mielipidettä | En tiedä. | Profiili ja vastaukset | |||||
Mika Kortelainen | Turun yliopisto | Eri mieltä | 7 | Tehokkaamman palvelutuotannon takaaminen edellyttää vähintäänkin verotusoikeutta järjestäjille eli hyvinvointialueille. Hyvinvointialueiden verotusoikeutta suunnittellaan toteutettavaksi seuraavalla vaalikaudella, mutta tässä vaiheessa toteutukseen liittyy epävarmuuksia. Lisäksi esitetty uudistus ei kiinnitä juuri huomiota kilpailun lisäämiseen julkistetusti rahoitetussa palvelutuotannossa, vaan ennemminkin vaikuttaisi rajoittavan valinnanvapautta ja kilpailua julkisissa palveluissa aiempaan verrattuna. Julkisesti tuotettujen palvelujen valinnanvapauteen pitäisi vähintäänkin kiinnittää enemmän huomiota, koska tutkimuskirjallisuuden perusteella valinnanvapaus terveydenhuollon julkisessa palvelutuotannossa voi lisätä palvelujen laatua ja mahdollisesti myös tehokkuutta.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Tuomas Kosonen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Epävarma | 2 | Profiili ja vastaukset | |||||
Kaisa Kotakorpi | Tampereen yliopisto; VATT | Eri mieltä
| 9 | Hyvinvointialueiden rahoitus tulee lähes kokonaan valtiolta (lukuunottamatta asiakasmaksuja). Hyvinvointialueilla on kannustin käyttää kaikki niille tuleva rahoitus. Säästöt johtaisivat rahoituksen osittaiseen pienenemiseen jatkossa, vuosittain maan tasolla tehtävän kustannusten tasauksen kautta. Tästä syystä palveluntuotannon tehostamiseen on huonot kannusteet. Myös kannusteet investoida ennaltaehkäisyyn voivat olla heikot, koska hyvinvointialueet saavat sitä enemmän rahoitusta, mitä sairaampaa väestö alueella on.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Timo Kuosmanen | Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Eri mieltä | 5 | Näin mittavan uudistuksen vaikutuksia on hyvin vaikea ennakoida, mutta kannustinten osalta varmasti löytyisi kehitettävää. | Profiili ja vastaukset | ||||
Tero Kuusi | Etla | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tomi Kyyrä | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Markus Lahtinen | PTT | Samaa mieltä | Esityksessä itsessään on oikeitab elementtejä. Lisäksi hallitus on linjannut maakuntaveron valmistelusta. | Profiili ja vastaukset | |||||
Teemu Lyytikäinen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Eri mieltä | 8 | Täyteen valtionrahoitukseen perustuvassa mallissa hyvinvointialueen väestön ja poliitikkojen intressissä on käyttää kaikki rahoitus ja pyrkiä saamaan valtiolta lisärahoitusta. Kannusteet tehokkaaseen palvelutuotantoon paranevat, jos maakuntavero otetaan käyttöön. Silloin tuotannon tehostamisen hyödyt jäävät maakuntaan alempien verojen muodossa. Myös osa rahoituksen määräytymistekijöistä on ongelmallisia kannusteiden näkökulmasta. Hyvinvointialue saa sitä enemmän rahoitusta, mitä sairaampaa sen väestö on. Tämä voi olla perusteltua tarvevakioinnin näkökulmasta, mutta toisaalta sairastavuuteen perustuva rahoitus vähentää kannusteita ennaltaehkäisevään toimintaan. Maakunnan verotusoikeus parantaisi myös ennaltaehkäisyn kannusteita, koska maakunta joutuisi itse kattamaan osan sairastavuuden kasvun kustannuksista (tai hyötyisi sairastavuuden vähenemisestä). Lisäksi valtionosuusjärjestelmä voitaisiin ehkä laatia karkeammaksi ja kannustavammaksi, kun sen ei tarvitsisi perustua yhtä tarkkoihNäytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Mika Mailiranta | Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Topi Miettinen | Svenska Handelshögskolan | Ei mielipidettä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Hennamari Mikkola | Kansaneläkelaitos | Eri mieltä | Tarveperusteinen rahoitusmalli perustuu enemmän rahoituksen oikeudenmukaiseen jakoon ja kapitaatiorahoitus voi kannustaa minimoimaan kustannuksia, mutta ei välttämättä kustannusvaikuttavaa hoitoa | Profiili ja vastaukset | |||||
Niku Määttänen | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Epävarma | 10 | Toivottavasti edes muutama ekonomisti ehtii perehtymään tähän kokonaisuuteen! | Profiili ja vastaukset | ||||
Elias Oikarinen | Oulun yliopisto | Ei mielipidettä | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tapio Palokangas | Helsingin yliopisto | Epävarma | 5 | Koko paketti on niin sekava, että sen kannustinvaikutuksista on vaikea sanoa yhtään mitään. | Profiili ja vastaukset | ||||
Jukka Pirttilä | Helsingin yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Matti Pohjola | Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Timm Prein | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Ritva Reinikka | Epävarma | 6 | SOTE on uskomaton reformiprosessi. Yli kymmenen vuotta, eikä sitä vieläkään ole saatu valmiiksi. SOTEsta on myös vaikea saada kokonaiskuvaa julkisen keskustelun perusteella. Kukaan ei artikuloi kokonaisuutta. Olen työskennellyt lukuisien muiden maiden rakenneuudistusten parissa, SOTE tuntuu todella uskomattomalta maassa, joka on monien kv. vertailujen kärjessä.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | |||||
Olli-Pekka Ruuskanen | Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hannu Salonen | Turun yliopisto | Epävarma | 10 | Profiili ja vastaukset | |||||
Rune Stenbacka | Svenska handelshögskolan | Eri mieltä
| 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tuomo Suhonen | Työn ja talouden tutkimus LABORE | Eri mieltä | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Tervala | Helsingin yliopisto | Ei mielipidettä | 10 | En tunne aihetta. | Profiili ja vastaukset | ||||
Marko Terviö | Aalto-yliopisto | Eri mieltä | 7 | Rajakustannusten pitäisi mennä kokonaan hyvinvointialueen itse päättämästä paikallisesta verotuksesta. Alueiden välisten tulo- ja väestörakenne-erojen tasaamisen voi tehdä kiinteän perustason turvaavana järjestelynä. | Profiili ja vastaukset | ||||
Janne Tukiainen | Turun yliopisto | Vahvasti eri mieltä | 9 | Ehdotetun järjestelmän keskeinen ongelma on se, että hyvinvointialueilla ei ole juurikaan kannustimia säästöihin, tehostamiseen ja innovointiin, koska jaettava rahasummaa tarkistetaan jälkikäteen vastaamaan syntyneitä kustannuksia. Taloustieteessä tämä ongelma tunnetaan pehmeän budjettirajoitteen nimellä, joka syntyy, koska valtio viime kädessä kattaa kustannukset eli pelastaa taloudelliseen ahdinkoon joutuneet hyvinvointialueet. Tutkimuskirjallisuuden perusteella pehmeän budjettirajoitteen ongelma on erityisen relevantti terveydenhuoltopalvelujen järjestämisessä.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Roope Uusitalo | Helsingin yliopisto | Samaa mieltä
| 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Hannu Vartiainen | Helsingin yliopisto | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Juuso Välimäki | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Vahvasti eri mieltä | 10 | Profiili ja vastaukset | |||||
Pablo Warnes | Aalto University | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset |