Neljä kymmenestä ekonomistista (40 %) katsoo, että taksimarkkinoiden vapauttaminen on ollut järkevää politiikkaa, mutta kolmannes (33 %) on kannastaan epävarma. Reilu viidennes (22 %) kritisoi taksimarkkinoiden vapauttamista. Valtaosa vastauksiaan kommentoivista ekonomisteista pitää taksikilpailua periaatteessa järkevänä, mutta uudistuksen yksityiskohdat saavat osakseen kritiikkiä.
Kysymys: Taksimarkkinoiden vapauttaminen (mm. lupakiintiöiden ja palvelujen enimmäishintojen poisto) on ollut järkevää politiikkaa.
Vastaaja | Yliopisto/tutkimuslaitos | Vastaus | Varmuus | Kommentti | Profiili ja vastaukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Petri Böckerman | Jyväskylän kauppakorkeakoulu / Työn ja talouden tutkimus LABORE | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Mika Haapanen | Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Seppo Honkapohja | Aalto Yliopiston KKK | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Anni Huhtala | VATT | Epävarma | Vain anekdoottievidenssin perusteella kaikki ei näytä menneen niin kuin mitä kilpailun vapauttamiselta toivottiin | Profiili ja vastaukset | |||||
Ari Hyytinen | Hanken | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Edvard Johansson | Åbo Akademi | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Esa Jokivuolle | Suomen Pankki | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Markus Jäntti | Tukholman yliopisto | Epävarma | 8 | Kuten mahdollisesti apokryfinen tarina Kiinan johtohahmolta (luullakseni Zhou Enlai) 1970-luvun alussa kysyttäessä mitä mieltä hän oli Ranskan vallankumouksesta, hän vastasi että on liian aikaista sanoa. (Toisaalta tarinan revision mukaan hän luuli kysymyksessä viitatun vuoden 1968 opiskelijaliikeeseen.)Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Panu Kalmi | Vaasan yliopisto | Ei mielipidettä
| Profiili ja vastaukset | ||||||
Aki Kangasharju | Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | Epävarma | 6 | Liikennekaari-kokonaisuus oli innovatiivista ja oikeansuuntaista politiikkaa. Taksiuudistus on kokonaisuudessa yksityiskohta, jota täytyy vielä korjata. | Profiili ja vastaukset | ||||
Seppo Kari | VATT | Samaa mieltä
| Profiili ja vastaukset | ||||||
Antti Kauhanen | Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 4 | Periaate on aivan oikea. Uudistuksen vaikutukset tulisi kuitenkin tutkia huolellisesti, jotta taksimarkkinoiden sääntelyä voidaan parantaa. | Profiili ja vastaukset | ||||
Karlo Kauko | Suomen Pankki | Samaa mieltä | 4 | Profiili ja vastaukset | |||||
Ilkka Kiema | Työn ja talouden tutkimus LABORE | Vahvasti eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Kilponen | Suomen Pankki | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Jarmo Kontulainen | Epävarma | 3 | Profiili ja vastaukset | ||||||
Iikka Korhonen | Suomen Pankki | Samaa mieltä | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Mika Kortelainen | Turun yliopisto | Epävarma | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Kaisa Kotakorpi | Tampereen yliopisto; VATT | Eri mieltä
| 6 | Taksimarkkinauudistus ei vaikuta onnistuneen tavoitteissaan. Esim. taksipalveluiden hinnat nousivat uudistuksen seurauksena verrattuna bussiliikenteeseen. | Profiili ja vastaukset | ||||
Klaus Kultti | helsingin yliopisto | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Timo Kuosmanen | Turun kauppakorkeakoulu, Turun yliopisto | Eri mieltä | 6 | Kannatan kilpailun lisäämistä taksimarkkinoilla, mutta alalla tarvitaan myös sääntelyä. Suomessa toteutettu taksimarkkinoiden vapauttaminen toteutettiin mielestäni hätiköiden, eikä sillä ole saavutettu toivottuja tuloksia. | Profiili ja vastaukset | ||||
Tomi Kyyrä | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Epävarma | Profiili ja vastaukset | ||||||
Markus Lahtinen | PTT | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Marita Laukkanen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Samaa mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Teemu Lyytikäinen | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | Samaa mieltä | 2 | Profiili ja vastaukset | |||||
Mika Mailiranta | Työn ja talouden tutkimus LABORE / Jyväskylän yliopisto | Samaa mieltä | 4 | Profiili ja vastaukset | |||||
Topi Miettinen | Svenska Handelshögskolan | Epävarma | 7 | En ole vielä nahnyt vakuuttavaa empiiristä evidenssiä aiheesta. Hinnat tuntuvat keskimäärin jokseenkin nousseen. Olisi tärkeää tietää, kuinka hintamuutokset ja niiden suunnat ovat riippuvaisia maantieteellisestä sijainnista sekä ajankohdasta. Jos alueellisiin ja ajallisiin ruuhkahuippuihin, jolloin hinta saattaa olla keskimääräistä korkeampi, on saatu ohjattua lisää tarjontaa ja näin ollen asiakkaita on jäänyt vähemmän palvelematta, saattaa uudistus olla hyvä. Jos taas hinnannousu perustuu esim. liikeasiakaiden kysynnän alhaiseen hintajoustoon ja lokaalien ja ajallisten monopoliasemien hyödyntämiseen tai suorastaa asiakkaiden naiiviuden (rajallisen rationaalisuuden) hyödyntämiseen, aiempi paternalistisempi järjestelmä saattaa, yllättävää kyllä olla ainakin lyhyellä tähtäimellä parempi. Tässä kaivataan osaavaa empiiristä tutkimusta joka on avoin myös käyttäytymistaloustieteellisille näkökulmille.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Pauli Murto | Aalto-yliopisto | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Niku Määttänen | Helsingin yliopisto ja Helsinki GSE | Samaa mieltä | 3 | Profiili ja vastaukset | |||||
Elias Oikarinen | Oulun yliopisto | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Tapio Palokangas | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 8 | Kaikkia liikkuvia takseja pitää säännellä: joko mittari tai kiinteä hinta. Muuten väärinkäytökset ovat mahdollisia. | Profiili ja vastaukset | ||||
Tuomas Pekkarinen | VATT | Ei mielipidettä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hannu Piekkola | Vaasan yliopisto | Eri mieltä | 7 | Kyllä kai mittarin pakollinen käyttää vähentää ALV maksujen kiertämistä. Nykyään myös hinta mittarissa voi olla mitä vain verrattuna siihen mitä peritään. Tässä on annettu oligopoleille lisää hinnoitteluvoimaa, siis epäonnistunut | Profiili ja vastaukset | ||||
Jukka Pirttilä | Helsingin yliopisto | Samaa mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Matti Pohjola | Aalto-yliopisto kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 7 | Vapauttamisella on ollut sekä hyviä että huonoja puolia. Ainakin pääkaupunkiseudulla palvelutarjonta on vahvistunut. | Profiili ja vastaukset | ||||
Olli-Pekka Ruuskanen | Pellervon taloustutkimus, Vaasan yliopisto | Eri mieltä | Profiili ja vastaukset | ||||||
Hannu Salonen | Turun yliopisto | Epävarma | 6 | Profiili ja vastaukset | |||||
Matti Sarvimäki | Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu | Samaa mieltä | 3 | Lähtökohtaisesti kyllä, mutta kuten aina, kunkin markkinan onnistuminen riippuu osallistujien markkinavoimasta ja markkinoille asetettujen sääntöjen/sääntelyn yksityiskohdista. | Profiili ja vastaukset | ||||
Rune Stenbacka | Svenska handelshögskolan | Epävarma | 5 | Profiili ja vastaukset | |||||
Olli Tahvonen | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 8 | Profiili ja vastaukset | |||||
Juha Tervala | Helsingin yliopisto | Eri mieltä | 7 | Taksialan vapauttaminen ei ole onnistunut. Mikrotaloustiede on hyvin epätarkka taloustieteen ala ja mikroekonomistien politiikkasuositukset, jopa yksinkertaisiin kysymyksiin, ovat usein puutteellisia ja kyseenalaisia tosielämässä. | Profiili ja vastaukset | ||||
Marko Terviö | Aalto-yliopisto | Vahvasti samaa mieltä | 9 | Profiili ja vastaukset | |||||
Janne Tukiainen | Turun yliopisto | Samaa mieltä
| 8 | Eivät kaikkia haittoja, mutta kyllä nimenomaan ruuhkien aiheuttamia haittoja (ulkoisvaikutuksia). | Profiili ja vastaukset | ||||
Roope Uusitalo | Helsingin yliopisto | Epävarma | 7 | Profiili ja vastaukset | |||||
Jouko Vilmunen | Turun yliopisto/kauppakorkeakoulu | Epävarma | 5 | Palaute taksimarkkinoiden vapauttamisen jälkeen on ollut kovin sekalaista. Luulisin, että tapa, jolla vapauttaminen toteutetaan on tärkeää, jos vapauttamisesta halutaan saada kaikki hyöty irti. Vaarana on, että haja-asutusseutujen taksipalvelut huononevat/kallistuvat (ilman erityistoimenpiteitä). Vaikka olenkin periaatteessa kilpailumyönteinen, ilman toimivaa viranomaiskäytäntöjä ja valvontaa kilpailu ei toimi.Näytä lisääNäytä vähemmän | Profiili ja vastaukset | ||||
Juuso Välimäki | Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu | Eri mieltä | Olisi voinut miettiä vapauttamisen jälkeistä markkinarakennetta hiukan enemmän. | Profiili ja vastaukset | |||||
Eva Österbacka | Åbo Akademi | Eri mieltä | 7 | Profiili ja vastaukset |